Jakob en Liesbeth in Thailand

Ko Tao en Ko Samui

Hallo allemaal,

Dit keer schrijf ik de blog in mijn eentje, Jakob ligt ziek op bed. We weten niet wat hij heeft, maar hij is alleen misselijk.

We zijn inmiddels op het eiland Ko Samui, dat is 2 eilanden lager dan Ko Tao. Ko Samui is een stuk groter. Ik zal eerst nog even wat vertellen over Ko Tao, voor ik verder ga.

We hebben woensdag dus gesnorkeld! We hebben een 2-persoons kayak gehuurd en zijn om een rots heen gaan varen. De rots was in de vorm van Buddha, en heette dan ook Buddha-rock. Er stond nog steeds erg harde wind, dus het was af en toe best zwaar. We moesten naar een baai verderop, omdat het daar leuk zou zijn om te snorkelen. Toen we waren aangekomen, zijn we begonnen, samen met een meisje dat niet alleen durfde. Het water was in het begin niet helder, maar hoe verder we kwamen, hoe helderder het werd. Deze baai staat er bekend om dat er Rifhaaien zijn, dat zijn vriendelijke haaien die je kan aaien. Het leek ons leuk om dat te proberen. Er waren erg mooie vissen te zien! Op een gegeven moment werd Lies (zacht) gebeten door een wat grotere vis, een zwartwitte. We hadden geen idee wat het was, maar we denken dat het misschien zo'n rifhaai was. Vervolgens ging hij Jakob bijten. Hij kwam heel erg op ons 3en af en zwom heel hoog. Het was best vervelend. Daarna gingen we door zwemmen, en we voelden de hele tijd geprikkel, net of iets heel kleins ons de hele tijd aan het bijten was, we hadden alle3 geen idee wat het was, maar we konden ook niets vinden. Het was mooi om deze vissen en de onderwaterwereld te zien!

Vervolgens zijn we teruggevaren, maar we waren daarna best moe. We hebben rustig aan gedaan, geluncht en nog wat gewandeld. De volgende dag ging onze boot al om 9:30. Jakob en ik hadden bij het hotel gevraagd of we misschien met een andere boot mochten gaan dan die stomme catamaran! Dit mocht gelukkig. We hadden een grote rustige boot, en alhoewel het water niet echt rustig was, werd je ook niet constant heen en weer geschut. Niemand werd zeeziek! Aangekomen op Ko Samui werden we afgezet door een taxi bij ons hotel. Dit hotel is ook erg mooi! Het ligt aan een baai, tussen de 2 belangrijkste stranden van het eiland in. We hebben een supermooi uitzicht op de zee en de rotsen. We hebben weer een eigen badkamer en zelfs een eigen tv! :)

Aangekomen bij Ko Samui, zijn we al snel een stuk gaan lopen naar het dorpje Lamai toe. Dit is bij een van de 2 grote stranden. Het was er erg toeristisch, maar wel gezellig. We hebben zelfs gepoold en een biertje gedronken. Het was een leuk stadje, alleen jammer dat je ongeveer elke minuut wordt gevraagd of je niet een pak of een jurk wil kopen. Toen we even op het strand zaten werden we aangeschoten door een Thaise vrouw die mijn (Lies) nagels wilde doen van haar voeten en haar handen. Na flink onderhandelen kreeg ik een beenmassage en een volledige nagelbehandeling en voetscrubbeurt. Het was wel leuk eigenlijk. Vervolgens zijn we nog wat gaan ronddwalen en wat gaan eten. Na het eten zijn we langzaamaan weer terug gaan lopen. We hadden bedacht dat het leuker was om langs het strand te wandelen, omdat het langs de weg niet veel aan is. Aan het eind van het strand aangekomen, konden we nog wel omhoog, (mocht eigenlijk officieel niet, maarja) maar toen kwamen we ergens aan bij een hotel. We hadden geen idee waar we waren en we zijn nog flink gaan dwalen. Op een gegeven moment zaten we tussen allemaal Thaise krotten etc. en zijn we toch maar de weg gaan vragen. Een vriendelijke Thai heeft ons vervolgens naar het hotel gebracht :D Echt weer wat voor ons. We zijn vervolgens nog ergens een lekkere cocktail gaan drinken en naar bed gegaan.

Jakob werd vanmorgen vroeg misselijk wakker en kon amper meer slapen. Uiteindelijk heb ik gezorgd dat we ontbijt op bed kregen, maar hij kreeg niets door zijn keel. Hij ligt nu maar weer te slapen en we hopen dat hij zich straks weer wat beter voelt, zodat we nog wat kunnen zien van het eiland. Ik zal weer wat nieuwe foto's neerzetten, voor wat meer indrukken!

Groetjes, Liesbeth

Onze reis naar Ko Tao

Hallo allemaal,

Nou, we hebben gister de trein gehaald. We hadden nog even een discussie met een Thais meisje over wie boven en wie beneden mocht slapen. Die discussie heeft zij gewonnen, want ze gaf helemaal geen centimeterbreed toe.

Jakob is snel in slaap gevallen, maar Lies heeft uiteraard geen oog dichtgedaan. We hadden de wekker om half 4 snachts gezet, zodat we nog even konden omkleden voor we de trein uit moesten. Een uur later waren we alleen nog niet bij ons station geweest. Er werden geen stations omgeroepen en we hadden geen idee hoe we erachter moesten komen wanneer we er uit moesten. Na meer dan een uur vertraging waren we er dan eindelijk. We moesten daar nog even wachten op een bus die ons naar de pier bracht vanaf waar onze boot (een catamaran) vertrok. Tot hier was het allemaal heel leuk, op zich. We moesten nog iets van een uur op de boot wachten, maar er waren goede voorzieningen daar.

Toen we ongeveer 5 minuten in de boot zaten, vonden we dat het toch wel heel erg schommelde. Er werden al bijna meteen kotszakjes uitgedeeld en bijna iedereen wilde er wel een. Het grootste deel van de mensen op de boot is zeeziek geworden, waaronder Lies ook nogal. Ze voelde zich nog heel lang beroerd, nu ook nog een beetje. Jakob heeft het gelukkig zonder kots gered ;)

Toen we er eindelijk waren (de tocht duurde 2,5 uur, terwijl wij 1 uur verwachtten) werden we opgehaald door het hotel. We kwamen met 2 belgen daarin te zitten, die nu ook een bungalow naast ons hebben. Best gezellig! We zijn rond half 1toch maar gaan ontbijten, want we hadden sinds gistermiddag niets meer gehad, en Lies was natuurlijk al helemaal leeg. Er is hier een leuk restaurantje op het water, waar je alleen kan komen door eerst een stukje door het water te lopen.

Vervolgens zijn we nog even wat winkeltjes gaan bekijken, hebben nog een Thaise lunch gehad en verder hebben we erg rustig aan gedaan. Jakob heeft zijn middagdutje weer gehad op zijn luie strandstoel :D

We gaan waarschijnlijk vroeg naar bed vanavond. Morgen willen we gaan snorkelen!

Groetjes!

Jakob en Lies

Onze belevenissen in Bangkok

Hallo allemaal! Het bericht hieronder hadden we eigenlijk gister neergezet, maar door een storing is het blijkbaar niet doorgekomen. Inmiddels is het maandag en zijn we naar Chinatown in Bangkok geweest. Ook hebben we een stukje van Royal India (een indische wijk) geweest en zelfs even in de grootste Sikhtempel van Thailand, niet dat dat erg interessant was, maar toch :) We pakken over 1,5 uur de nachttrein naar een stad en vanaf daar nemen we de boot naar Ko Tao, een eiland in het zuiden. Daar blijven we dan 2 nachten. We laten later meer horen! Groetjes!

Hallo allemaal!

Daar zijn dan weer. Gister deed de site het niet, dus konden we niets plaatsen.

We hebben gister een hoop meegemaakt! We begonnen met een heerlijk ontbijt van toast met jam en een lekker stuk verse ananas! We hebben gelijk gevraagd of we nog 2 nachten konden blijven, omdat dit hotel ons erg goed bevalt.

Na het ontbijt hebben we de skytrain gepakt naar de rivier de Chao Praya. Vanaf daar namen we een riviertaxi (een volgestouwde boot) naar Wat Pho. Dit is een groot boeddhistisch complex met meerdere tempels en kapellen met als hoogtepunt een gouden beeld van Buddha die aan het doodgaan is. Dit beeld is 46 meter lang. Je moet op alle heilige plaatsen op blote voeten lopen. Ook veel Thai bezoeken deze tempels om eer te bewijzen aan Buddha. (beetje jammer dat bijna overal stond: Free for Thai...als toerist moet je bij bijna alle boeddhistische gebouwen en complexen een andere ingang nemen, waar eerst een kassa stond) Het was gelukkig wel de moeite en het geld waard. Er stonden prachtige gebouwen, torens, pagodes en beelden.

Na Wat Pho zijn we gaan lopen naar 'The Grand Palace', een gigantisch complex waar een paleis staat van de eerste koningen van Thailand. Ook zijn er veel andere dingen te vinden, vooral vele Boeddhistische gebouwen. Een hoogtepunt op het terrein was The Emerald Buddha. Dit is een beeldje van 60 cm, en de plaats waar het staat is de heiligste boeddhistische plek in Thailand. Er zijn oorlogen omgestreden, en het is het beeldje wat het meest is nagemaakt van Buddha. De verschillende gebouwen waren hier ook echt prachtig. Toen we uit The Grand Palace kwamen, werden we aangesproken door een Thai. Hier begon ons avontuur! Hij vertelde ons dat we een TukTuk moesten nemen met een chauffeur met een blauw jasje. Deze waren namelijk goedkoop. Hij zou ons meenemen naar verschillende toeristische en niet-toeristische plekken en weer afzetten bij de skytrain, en dat allemaal voor maar 20 Baht (dat is ongeveer 40 cent!). Wij zijn maar op het aanbod ingegaan (we hadden inmiddels al een stuk of 50 tuktukchauffeurs afgewezen, en vonden het tijd om toch maar eens voor dit vervoer te kiezen, voor deze prijs). Hij bracht ons naar een nog in gebruik zijnde niet toeristische Boeddhistische tempel, waar een groot beeld in stond. Een man in de tempel vertelde ons hele verhalen over de tempel en daarna over de gevaren als toerist in Thailand. Ook vertelde hij ons dat het verstandig was om alvast hotels te boeken in het zuiden, omdat het hoogseizoen is en bijna Chinees nieuwjaar. In deze periode zijn er al veel toeristen, maar de Chinezen en Thai hebben dan zelf ook vakantie, dus zal het extra druk zijn. Hij wilde niet dat we op straat moesten slapen en vertelde ons dat we naar de TAT moesten. Dit staat voor Tourist Authority Thailand. Wij vertelden dit aan onze tuktukchauffeur en hij scheurde verder met ons en zette ons ergens af.

Binnengekomen werd er spontaan een hele reis door Zuid-Thailand voor ons geregeld, met allerlei instructies van onszelf. Alles (accomodatie, boot en trein en sommige tripjes) is voor ons geregeld tot en met 31 januari. We gaan naar veel verschillende mooie plekken toe! Het begint morgen, dan nemen we de nachttrein naar Ko Tao, oftewel schildpadeiland. Hier zullen we hopelijk gaan snorkelen met walvishaaien.

Nadat we dit hadden geboekt, moesten we betalen, en dit hebben we deels gedaan. We zijn nog even aan het twijfelen geweest of het wel verstandig was en of we het wel vertrouwden, maar we hebben vandaag de rest betaald en het zag er allemaal heel netjes uit. We hebben alle tickets en folders al in handen. We werden door de tuktukchauffeur nog afgezet bij een kledingwinkel, want dan zou hij gratis benzine krijgen. We moesten hiervoor even naar binnen, maar we waren alweer snel weg nadat we nog even gezellig hebben gepraat met het winkelpersoneel.

Daarna zijn we lekkere Thaise curry gaan eten. Vervolgens zijn we nog wat gaan winkelen (zonder iets te kopen, als echte Nederlanders) in een van de grootste shoppingcenters van Bangkok. Ze hadden hier alleen maar designkleding, en het was echt veels te duur! We zijn in winkels geweest die je ook gewoon in Nederland hebt, maar goed ;)

Daarna was het bedtijd. We zijn beide nachten wakker geworden en hebben lang wakker gelegen, toch een beetje jet lag waarschijnlijk.

Vandaag zijn we goed begonnen! We zijn na ons heerlijke ontbijt naar het gebouw The Christian Church of Thailand geweest, op 5 minuten loopafstand bij ons vandaan. Dit deden we op goede hoop dat de kerk ongeveer om 10 uur begon, en dit bleek zo te zijn! We hebben de hele dienst van een van de kerken binnen het gebouw meegemaakt. We werden vriendelijk ontvangen en hebben na de dienst meegeluncht. Hierna werden we gevraagd om mee te gaan naar het kantoor van de kerk, en hier hebben we nog lang gepraat met allerlei mensen. Het was erg gezellig.

We stoppen maar weer voor vandaag! We gaan nog wat foto's neerzetten, zodat jullie je een beetje een voorstelling kunnen maken van onze reis.

Groetjes,

Jakob en Liesbeth

Eerste dag in Bangkok

Hallo allemaal,

Nou, alles is goed gegaan tijdens de reis. We hebben onze eigen bagage en onze vliegtuigen zijn heel mooi geland. Na een paspoortcontrole door de immigratiedienst kwamen we er achter dat Liesbeth's visum helemaal niet was gestempeld, dus zijn we teruggegaan. Het is natuurlijk daarna gewoon goed gelukt.

Tijdens de eerste vlucht (van Schiphol naar Wenen) hadden we al meteen vertraging terwijl we maar 1,5 uur overstaptijd hadden. Toen we in onze zomerkleertjes uit het vliegtuig stapten, moesten we een stuk buiten lopen en werden we met een bus bij de gate afgezet. Het was behoorlijk fris daar! Beide vliegtuigen moesten eerst worden ontdooid, onder andere daardoor is de vertraging ontstaan.

In Wenen zijn we snel doorgelopen naar de gate voor de volgende vlucht. Het bleek dat ook dit vliegtuig wat later wegging, waardoor we alles heel goed haalden. We hebben allebei een beetje kunnen slapen in het vliegtuig, maar niet echt goed, dus we zijn best moe nu. We hebben om half 9 een snack, tenminste zo noemden ze dat, gehad terwijl we net ons avondeten op hadden.Een broodje en een cakeje, best lekker maar wel vullend. Om 1 uur ('s nachts!) kregen we een warme maaltijd! Heerlijke zelfgemaakte pompoenravioli met van alles erbij. Dit was ook lekker. Tijdens het ontbijt een paar uur later, kregen we weer wat te eten, namelijk brood met ham en kaas. Een uur daarna kwamen we in Bangkok aan, waar het intussen al 3 uur 's middags was, terwijl wij net wakker waren. We hebben vanaf het vliegveld de vliegveldbus genomen (300 baht =6 euro ofzoiets!!!, maar dat is goedkoop voor de afstand) naar ons hotel en zijn daar ook goed aangekomen, ondanks de bedwelming van de smog.

Ons hotel is best wel 'luxe', we hebben heet water in een eigen badkamer, airco en zelfs handdoeken en zeepjes! Het is lekker stil in het hotel. Nadat we ons even hebben opgefrist zijn we een stuk door Bangkok gaan lopen opzoek naar dit internetcafe, wat een straat verderop bleek te zitten, maar daar kwamen we pas na een uur achter. Dat is dan weer jammer.

De eerste indruk is goed, het is hier heeeeeeeeerlijk weer (lekker puh!) en het is hier druk. En als we zeggen druk, dan bedoelen we HEEL druk. We worden door elke tuktukchauffeur aangesproken, ze willen ons meenemen, maar wij hoeven nergens naar toe.

Wij gaan zo maar eens wat eten, dat hebben we namelijk nog niet gedaan vandaag ;) En dan maar een keer naar bed!

Liefs, Jakob en Lies

The day before

Nou het is bijna zover. Nog een nachtje slapen en dan stappen we in het vliegtuig. We hebben ondertussen alles geregeld. Een hotel voor de eerste nacht, een reisverzekering, mijn telefoonabonnement verlengd (moet ook gebeuren

Wink
). Jaja we zijn er soort van klaar voor (vreemd genoeg voelt het alleen echt niet zo!).

Morgen zullen we nog onze spullen moeten inpakken, maarja daar hebben we bijna de hele dag voor.

De afgelopen weken waren nogal hectisch te noemen. Sinterklaas, kerst, verhuizen (ja tegenwoordig wonen we niet meer in Rotterdam maar in Lelystad!), oud & nieuw. Daarnaast moest er nog het nodige werk afgerond worden. Al met al gaf dit veel drukte. Gelukkig is alles goed gekomen en kunnen we hopelijk morgen met een gerust hart het vliegtuig in stappen en gewoon genieten van het lekkere eten en het lekkere weer (+/-30 graden).

Onze volgende blog post zal geschreven worden vanuit Thailand! Tot dan!

Welkom op onze blog!

Hallo allemaal!

Zoals de meesten van jullie weten gaan Jakob en ik (Liesbeth) voor 2,5 maand naar Thailand toe. Op 8 januari zullen we vertrekken vanaf Schiphol. We zullen dan naar Bangkok gaan. Voor de rest weten we nog niet veel over onze reis, maar de bedoeling is dat we jullie daarvan op de hoogte gaan houden via deze blog.

Op deze blog kan je verhalen, foto's en meer vinden over onze reis.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor onze mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

We zien jullie graag terug op onze blog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Liefs, Jakob en Liesbeth

Visum en prikken

Hallo allemaal!

Gister was het dan zover. We mochten ons visum ophalen bij de Thaise ambassade. Er stond een gigantische rij, net alsof iedereen opeens bedacht dat het wel leuk is om naar Thailand te gaan. Maar met een beetje geluk, was ik, zonder dat ik het doorhad voorgedrongen en als 1 van de eersten aan de beurt. Een Thaise vrouw stak haar hand namelijk uit en brabbelde wat in het Thai. Ik gaf haar ons afhaalformulier en het volgende moment stond ze daar, met onze paspoorten met een visum erin!

Toen we net weer thuis waren aangekomen, gingen we al snel weer naar het GGD. Daar kregen we namelijk onze prikken voor Thailand. We kregen allebei 2 prikken: DTP en Hepatitis A. Helaas heb ik nu alleen spierpijn van die DTP-prik, maar daar waren we voor gewaarschuwd.

De reis komt nu wel steeds dichterbij. Over een maand zitten we al in Thailand!!!