Jakob en Liesbeth in Thailand

Khon Kaen en Phitsanulok

Hallo allemaal!

Daar zijn we alweer, dit keer wat sneller dan de vorige keer. Maar niet, zoals we zelf hadden verwacht, vanuit Chiang Mai. We hebben nog een extra tussenstop gemaakt, namelijk in Phitsanulok. De dag na onze vorige blog hebben we uitgeslapen (dat lukte wel, want dit matras was stukken zachter!) en een beetje door de stad gelopen. We hebben de kaart van Thailand bestudeerd en besloten precies halverwege tussen Khon Kaen en Chiang Mai, de stad Phitsanulok lag. Het leek ons handig om toch nog een tussenstop te maken, want het was toch nog wel meer dan 10 uur reizen.

We hebben dus de bus gepakt, om 4 uur 's middags, het was 6 uur reizen, dus we zouden om 10 uur in Phitsanulok aankomen. Na twee uur rijden zagen we dat we al best ver waren op de kaart, al bijna halverwege. We vonden dit al gek, omdat we er qua tijd nog lang niet waren. Niet snel daarna kwamen we er achter waarom! De bus ging heel langzaam rijden... Dit was omdat we een heel stuk door een national park gingen rijden, waar veel bergen waren. Er waren hele scherpe bochten en de weg was erg stijl. We waren dus ook erg blij dat we niet snel reden. Soms schrokken we best wel omdat de buschauffeur opeens besloot om wel hard door een bocht naar beneden te rijden. We hadden allebei een extreem achtbaangevoel, alleen achtbanen zijn leuk, en dit niet!

Af en toe was er een stadje tussendoor en dachten we dat we eindelijk door het gebied heen waren, maar dan vervolgens na die stad begon het weer. We hebben wel even gevreesd voor ons leven, maar de chauffeur kende het gebied erg goed, want hij wist precies waar hij heel langzaam moest en waar het wat sneller kon. Dit gedeelte duurde zo ongeveer de rest van de reis. We kwamen gelukkig veilig en op tijd op onze eindbestemming aan.

We hadden in de Lonely Planet (een bekende reisgids) gelezen dat er een goed guesthouse was, die bij een hotel hoorde. De gasten van dit guesthouse mogen ook gebruik maken van het zwembad van het hotel. Dit klonk ons goed in de oren: de prijs van een guesthouse en dan toch een zwembad hebben! We hebben voor de verandering een keer gekozen voor een kamer met airconditioning, want het wordt steeds warmer hier in Thailand. We vonden dat we onszelf wel een keer mochten verwennen. We hebben zelfs een bad en ook weer een tv!

Na een heerlijke nacht slapen zijn we weer (laat) opgestaan. We hebben besloten om nog een nacht in het hotel te blijven, zodat we vandaag weer een dagje rustig aan kunnen doen en de stad een beetje kunnen bekijken. Na het ontbijt zijn we meteen naar het zwembad gegaan, want we hadden erg veel zin om lekker in het koude water te zwemmen en om op een strandstoel een boekje te lezen. Het was heel erg warm buiten, dat merk je des te meer als je je helemaal kapot zweet terwijl je alleen maar ligt! We hebben daar de rest van de middag gelegen. Om een uur of 5 zijn we maar terug gegaan naar onze hotelkamer en hebben we ons klaargemaakt om naar de nachtmarkt te gaan. We kwamen onverwachts een andere markt tegen dus daar zijn we eerst maar heen gegaan. Er was weer veel lekkers te krijgen.

Na deze markt, zijn we naar de rivier en de nachtbazaar gelopen. Er was een mooi zitplekje bij de rivier, dit gaf een mooi uitzicht. Daarna zijn we naar de nachtbazaar gegaan, waar ook een soort kermis bezig bleek te zijn. Je kon darten, blikgooien en meer van dat soort dingen. Ook waren er veel aparte dingen te krijgen. Konijnen, zwaarden, zilver, ontharingscreme en nog veel meer troep. Ook hebben we een drankje geprobeerd die een prijs had gewonnen. Dit was wit (melk denken we) met groene slijmerige slierten. Het is ook op de foto te zien! Het was wel lekker, maar niet geweldig. Daarna zijn we naar dit internetcafe gelopen en gaan we zo maar eens naar bed. Morgen pakken we de bus naar Sukhothai, dat ligt hier nog maar 1 uur vandaan. Dit is vroeger ook een hoofdstad van Thailand geweest en het schijnt erg mooi te zijn. Na Sukhothai willen we dan eindelijk naar Chiang Mai gaan!

Dit was het weer voor nu!

Groetjes van ons!

Annelies

En ik wordt al ziek in de bus van Zoetermeer nar Den Haag....