Jakob en Liesbeth in Thailand

Via Sukhothai naar Chiang Mai

Hallo allemaal!

De dag na onze vorige blog zijn we door onze hoteltaxi bij het busstation afgezet. Hier hebben we de bus gepakt naar Sukhothai. Dit was maar een ritje van een uur. Bij aankomst hebben we een taxi gepakt richting een wat leek een leuk hotel. Dat was het ook, alleen de prijzen waren met 600 baht verhoogd, dat is nogal een groot verschil, want eerst kostte het per nacht 120 baht. We hebben onze taxichauffeur gevraagd naar een ander hotel en zij bracht ons bij het Garden House. Het guesthouse klinkt net zo leuk als het er uit zag. Het was een soort lange tuin met allemaal bungalows er aan. Het was er ook lekker koel, waardoor we ruim genoeg hadden aan een ventilator.

Na het inchecken gingen we lunchen en keken we op de achtergrond naar de tv. Opeens zagen we nieuws over schietpartijen in Bangladesh. Jakob's moeder en zus zaten daar op dat moment, dus we keken even waar het over ging. Gelukkig had het niets met hen te maken. Op het moment dat we naar de tv keken, toevallig samen met een andere Nederlander, was er opeens breaking news. Er was een vliegtuig neergestort in Nederland. We zaten al snel een uurtje of 2 te kijken, want er kwam steeds meer informatie vrij. 's Avonds zijn we nog even naar de markt gegaan, die niet zoveel voorstelde, en zijn we weer terug naar het hotel gegaan. We hebben nog een tijd gepraat met die Nederlander. Het was gezellig!

De volgende dag zijn we al vroeg opgestaan om naar de oude stad Sukhothai te gaan. De oude stad ligt 12 km van de nieuwe stad vandaan. Daar aangekomen hebben we een fiets gehuurd en zijn we door de oude stad gefietst. Het bestond uit 5 delen en voor elk afzonderlijk deel moest je relatief veel betalen. We zijn daarom maar naar 3 gedeeltes gegaan, wat overigens ook meer dan genoeg was. Er waren een hoop oude tempels uit de 12e tot en met de 15e eeuw. Sukhothai was de hoofdstad van Thailand voor Ayutthaya. Deze tempels zagen er dan ook ouder uit dan de tempels in Ayutthaya. Soms waren ze wel meer intact, omdat deze stad niet vernietigd is door de Birmezen. Rond half 3 zijn we teruggegaan naar ons hotel, om daar onze bagage op te halen om vervolgens door te gaan naar het busstation. We gingen namelijk naar Chiang Mai. Al bij het busstation kwamen we een jongen tegen uit Spanje (officieel is hij een Fransman). Het was al direct erg gezellig en na een tijdje wachten (tja de bus had namelijk weer vertraging) kwam de bus er eindelijk aan. Onderweg bleven we lang met de Spanjaard praten. Het duurde best lang om in Chiang Mai te komen omdat tijdens de eerste stop de band opgepompt moest worden en tijdens de tweede stop moest de motor afkoelen. We hebben hier een noedelsoepje gehaald als avondeten. We hebben onze gegevens uitgewisseld met de Spanjaard en hebben afgesproken om elkaar weer te ontmoeten in Chiang Mai. Bij aankomst, om 11 uur 's avonds, hebben we de taxi gepakt richting ons hotel. Na een flinke oplichting door de taxichauffeur kwamen we aan bij ons hotel die al gesloten bleek te zijn. Gelukkig hadden we al wel geboekt en liet de bewaker ons gewoon binnen en gaf ons onze kamersleutel.

De volgende ochtend zijn we naar een tempel gegaan vlakbij ons hotel. Dit was een erg oude tempel. Ze hadden 2 speciale boeddhabeelden van 1800 en 2500 jaar geleden. We hoorden van een Thaise vrouw dat er vanochtend een ceremonie was bij een andere tempel. Er zouden monniken worden kaalgeschoren en ze vertelde ons dat het leuk was om daar heen te gaan. Bij die tempel aangekomen, was de ceremonie inmiddels afgelopen. Wel raakten we aan de praat met een Japanner en 2 Engelsen. De Japanner had een Nederlandse vrouw, maar ze woonden in Japan en kwamen voor hun werk naar Chiang Mai. De 2 Engelsen (van 28 en 29 jaar) waren erg gezellig en we besloten om met z'n vieren verder te gaan. We hebben nog een tijdje ergens gezeten en gepraat en vervolgens hebben we afgesproken om elkaar om 5 uur bij hun hotel te ontmoeten. Intussen gingen Jakob en ik lekker wat lunchen (ja, best laat!) en zij gingen zich omkleden. Dit was nodig, want tussen 5 en 7 uur was er een mogelijkheid om te praten met Boeddhistische monniken. Ze noemden dit 'Monk Chat'. Dit was voor hen om hun Engels te verbeteren en voor toeristen om meer over het Boeddhisme te weten te komen. We konden alle vragen stellen die we wilden, we hebben veel geleerd en tot sluitingstijd doorgepraat. Het was erg interessant! Na deze Monk Chat zijn we met z'n vieren naar de Night Bazaar geweest, dit is de belangrijkste attractie van Chiang Mai. Er waren vooral heel veel handgemaakte spullen te koop, zoals zijden kleding, bewerkt hout en veel meer. Het was veel te toeristisch en er werden veel te hoge prijzen gevraagd. We hebben nog lekker avondeten gehad, maar wel pas om 11 uur 's avonds. Lies had een 'Frans' gerecht en Jakob een 'Amerikaans', best lekker voor de afwisseling. Toen we terugliepen naar ons hotel, kwamen we nog een gezellig barretje tegen, waar iedereen op de grond zat. We zijn hier nog even naar binnen gegaan en hebben met een Belg gepraat. Eigenlijk konden we zijn Engels beter verstaan dan zijn Nederlands, best grappig. Daarna zijn we lekker naar bed gegaan, want het was een lange dag!

Vanmorgen zijn we na te hebben uitgeslapen en ontbeten, teruggegaan naar de TukTuk-chauffeur van gister, want hij wilde ons graag voor een lage prijs (want hij kreeg gratis benzinecoupons) naar een 'dorp' wilde brengen met veel handgemaakte spullen. Het klonk leuk, dus we besloten om dit te gaan doen. We kwamen vervolgens aan bij een heel luxe gebouw, waar met grote letters op stond: World's biggest jewelry shop. Dit klonk niet goedkoop of klein, zoals we hadden verwacht. Binnen aangekomen werden we begroet door een Thaise vrouw die vroeg waar we vandaan kwamen. Vervolgens kwam er een andere op ons af en zij begon ons rond te leiden. Ze begon te praten en opeens ontdekten we dat ze Nederlands praatte. Er komen dus duidelijk veel Nederlandse toeristen. Waarschijnlijk had ze een soort cursus gedaan, want we konden gewoon redelijk normaal met haar praten. Het was erg gek om mee te maken. Eerst kregen we een vluchtige rondleiding door een klein fabriekje waar mensen werkten aan goud, zilver en andere soorten steen. Na de rondleiding probeerde ze ons eerst goud aan te smeren. Toen we vertelden dat we niet echt geld hadden nam ze ons al snel mee naar het zilver. We hebben er nog even over nagedacht om een ketting te kopen, maar we hebben het uiteindelijk toch maar niet gedaan. Vervolgens gingen we naar een plek waar bamboe en hout werd gelakt en geverfd. Het was erg precies werk en daarom erg bijzonder om te zien. Ook hier was weer een grote winkel. Daarna gingen we naar een Jade-bewerkingsfabriek. Het klinkt standaard, maar ook dit was bijzonder om te zien. Ook hier weer een supersnelle rondleiding en vervolgens een lange poging om ons wat aan te smeren. De volgende plek was een zijdefabriek. Hier kon je het hele proces zien, van het eitje tot en met het maken van de stof. Ze koken de cocons en hier komt een draad uit. Raar om te zien dat er uit die beestjes zijde komt. Ons laatste bezoekje was bij een tapijtenmaker. Hier werden grote tapijten geknoopt met de hand. Om een groot kleed te maken waren ze met 2 personen 1,5 jaar bezig. Dus eigenlijk betaal je met zo'n kleed meer dan 2 jaarlonen. Ook deze man probeerde ons een tapijt te verkopen, we kregen een hele show van verschillende maten en soorten tapijten. We moesten natuurlijk nee zeggen, want dit is veel te duur voor ons, en daarnaast hebben we niet eens een huis :-) Aan het eind van de show hebben we nog wel een pashmina (een soort sjaal) gekocht, die ook daar werd geknoopt. Omdat de man erg graag iets aan ons wilde verkopen, hebben we hem uiteindelijk voor 500 baht (10 euro) meegekregen in plaats van 1500 baht (33 euro). Best goed afgedongen toch?

Daarna zijn we maar naar ons hotel gegaan en zijn we daarna naar dit internetcafe gegaan, om weer eens wat te laten horen. Waarschijnlijk gaan we maandag of dinsdag een jungletocht doen!

Dat was het dan weer!

Liefs, Jakob en Liesbeth

Pieter

Hoi luitjes, net het olifantbadderen nog eens bekeken. Dat was toch wel lachen. Lijkt me een leuke manier om te baden

Groetjes ook van Opa en oma Dun

Rianne

Wij zijn twee keer langs het neergestorte vliegtuig gereden. Heel raar om zo dat vliegtuig in stukken op dat weiland te zien liggen. En toch wel bijzonder om nieuws uit Nederland te zien op de Thaise televisie.