Jakob en Liesbeth in Thailand

Chiang Mai, de dagen vliegen voorbij!

Hallo alle vriendjes en vriendinnetjes (en familie natuurlijk),

Na onze vorige blog zijn we naar een Mexicaans restaurant gegaan. Er was erg lekker eten! Vooral het toetje (een gefrituurde burrito met warme appel, kaneel en rozijnen met ijs) was erg lekker! De volgende dag hebben we eerst even uitgeslapen. Daarna wilden we naar een museum gaan over de stammen van de bergen van Thailand, maar onze hoteleigenaar adviseerde ons om naar Doi Suthep te gaan. Dit is een stam op een berg en er is daar een bijzondere tempel. Het schijnt dat dit een van de bijzonderste tempels van Chiang Mai is. Het verhaal gaat dat er ooit een witte olifant was, die met relieken op z'n rug op de plek waar de tempel nu staat en daar liep hij drie rondjes en toen viel hij dood neer. Men gelooft dat dit daarom een heilige plek is en dat de olifant wilde dat de tempel hier werd gebouwd, dus daarom staat hij op deze berg. Vanaf de parkeerplaats moet je alsnog 306 treden omhoog, best veel in deze warmte en na zo'n wilde rit. De tempel zelf is wel mooi, er staat een grote gouden chedi. Helaas stond hij nu in de steigers (het waren dan wel gouden steigers, maar toch), omdat hij wordt gerestaureerd. We hebben hier de hele middag rondgelopen. Het was een mooie, maar vooral hoge plek. De reis er naar toe, in een plaatselijke bus, was nogal misselijkmakend omdat het constant alleen maar bochten waren. Vanaf de top had je wel een mooi uitzicht over Chiang Mai. Ook kon je het vliegveld zien, wat een mooi gezicht was toen een vliegtuig aan het opstijgen was.

Daarna zijn we naar beneden gegaan en hebben we wat gegeten. Vervolgens zijn we naar de zondagsmarkt gegaan. Dit werd ons door meerdere personen aangeraden dus daar moesten we maar naar luisteren. Het was een gigantische markt, en hij was veel leuker dan de nachtbazaar. Alle Thai kwamen hier ook, maar ook veel toeristen. Er was veel moois en lekkers te krijgen. We kwamen halverwege nog de man tegen die we in Sukhothai hadden gesproken en vervolgens kwamen we ook nog 2 meiden tegen die we diezelfde dag nog hadden gesproken vanaf de bergtempel. Allemaal Nederlanders. Aan het eind van de avond hadden we allebei vermoeide voeten. Wat is in Thailand de oplossing? Een voetmassage natuurlijk. We hebben allebei een voetmassage van een half uur gekregen en daarna ook nog een schouder/arm/hand en nek massage van een half uur. Het was heerlijk, vooral de voetmassage! Het is eigenlijk schandalig dat dit pas onze eerste massage was, want het is heel goedkoop en het is overal te vinden. Daarna was het slaaptijd, want we moesten de volgende morgen op tijd op.

De volgende ochtend om half 9 werden we opgehaald door een Thaise vrouw, die ons een kookcursus ging geven. Het leek ons leuk om de echte Thaise gerechten te leren maken en Chiang Mai is de plek bij uitstek om een kookcursus te volgen. We hadden een gezellige groep en we hebben veel geleerd. Iedereen mocht 7 gerechten maken:

een voorgerecht, een noodlegerecht, een soep, een wokgerecht, een currypasta met daarmee ook gelijk de curry en natuurlijk een dessert. Voor meer info: http://www.asiascenic.com/menu.html. Daar is te zien waar we uit konden kiezen. Jakob en ik hebben ervoor gezorgd dat we allebei 7 verschillende gerechten gingen maken, dus we kennen er nu samen 14. Het was erg leuk, want de cursus begon bij de markt. We leerden wat over de ingredienten en over de groentes die hier worden gebruikt. Erg interessant. De cursus ging door met een kijkje in de tuin van de plek van de cursus, waar we nog meer informatie over ingredienten en planten kregen. Daarna gingen we door met het voorgerecht en het noodlegerecht. Dit gingen we vervolgens opeten en daarna hebben we de rest klaargemaakt. Aan het eind van de cursus gingen we met z'n allen alles opeten. Best vullend, zo alles bij elkaar! Daarna zijn we teruggegaan naar ons hotel en hebben we nog even gelezen. Vervolgens zijn we naar plek geweest waar je massages kan krijgen. Dit keer kreeg Lies een oliemassage en Jakob vroeg om een Thaise massage. Maarten en Renate waren namelijk nogal een soort van enthousiast hierover, vooral omdat het eigenlijk heel erg pijn deed maar het wel heel goed voelde. De Spanjaard in de bus zei dat hij het zou afraden, dus Jakob was erg benieuwd. Na een massage van een uur wist hij officieel zeker dat hij niet die massage kreeg, maar een erg uitgebreide voetmassage (inclusief benen). Dit voelde ook erg goed, dus nu moet hij de Thaise massage nog maar een andere keer doen. 's Avonds zijn we naar het Riverside Restaurant geweest, een populair, maar duur restaurant langs de rivier. Er was erg lekker eten en goede live-muziek. We hadden alleen niet heel erg honger, na onze kookcursus, maar het was wel lekker.

De volgende dag zijn we naar een restaurant gegaan die Gieneke en Marieke ons hadden geadviseerd. Je kon er erg lekker brood kopen, dus dit moesten we natuurlijk uitproberen. Liesbeth had last van haar darmen, dus we hebben besloten om rustig aan te doen. We zijn vervolgens nog 2 tempels gaan bezoeken en vonden daarna een winkel die: Chocolate Fact heette. Dit klonk ons erg goed in de oren, dus hebben daar een heerlijke choco-frappe moeten nemen. Liesbeth een met kaneel en Jakob een met banaan. Dit was natuurlijk erg lekker! 's Avonds zijn we naar een burrito-restaurant gegaan en hebben we weer lekker Mexicaans gegeten. Verder hebben we alleen maar een boekje gelezen en zijn we redelijk op tijd naar bed gegaan, want voor de volgende dag hadden we eindelijk de jungle-tocht geboekt.

Vanmorgen werden we wakker en het bleek dat Liesbeth zich echt nog niet goed voelde en dat het niet echt handig zou zijn om een jungle-tocht te gaan doen. Daarom heeft Jakob gevraagd of het misschien een dag verzet kon worden, zodat Liesbeth nog een beetje kon uitzieken. Na nog wat uren slapen (de eerste keer ging de wekker om kwart over 7) had Jakob erg honger, maar Liesbeth hoefde nog niets. Jakob is dus maar gaan ontbijten en heeft een speciale kruidnagelthee voor Liesbeth meegenomen. Erg lekker en goed voor de darmen! Daarna hebben we nog een tijdje gelezen en toen zijn we naar een park gegaan in Chiang Mai. Het was een klein park, maar het was wel mooi aangelegd, met 3 vijvers met fonteinen, veel duiven, palmbomen en nog veel meer. We hebben hier heerlijk genoten van de natuur en wat gelezen, gepuzzeld en natuurlijk spelletjes gedaan. Daarna zijn we naar dit internetcafe gegaan, waar Liesbeth nu zit te typen en Jakob aan het gamen is. Hierna gaan we nog wat eten snel, en dan gaan we naar bed, want morgen gaat de wekker weer om kwart over 7, voor de jungle-tocht.

Dit was het weer voor nu!

Liefs,

Jakob en Liesbeth

Eisien

Dit wordt straks koken voor de huiskring! Wij willen natuurlijk ook wel eens al die lekkere dingen proeven.
Leuk om al jullie belevenissen te lezen. Zo'n grote markt blijft altijd erg leuk, zeker als je daar gericht inkopen gaat doen, zoals jullie voor de cursus.
Geniet er nog maar lekker van.

groeten, Eisen, (en natuurlijk ook van Alfred)

Karin

Veel beterschap gewenst voor Lies en veel plezier morgen op de jungle-tocht!

Het is maar goed dat ik jullie verhalen een tijdje niet gevolgd heb, want iedere keer als ik lees, krijg ik vreselijk zin om op vakantie te gaan :P

Ik krijg trouwens honger van jullie verhaal...
Als jullie weer in NL zijn, komen we een keertje eten ;)

opa en oma Dun.

Wat maken jullie wat mee.Kom bij ons maar een lekker potje koken,we eten graag mee.Hoe slank zijn jullie nog,of lopen jullie het er dubbel weer af.
Het zal straks wel niet meer te zien zijn
Veel liefs van ons.

Bas

nice nice. Wat maken jullie veel mee inderdaad. En dat aanbod van komen koken van je opa en oma geld ook voor bij mij thuis ;-)

Renate

Hey vakantie gangers!
Ik ben weer op het werk, dus heb uitgebreid jullie blog weer kunnen lezen haha! Wat een leuke dingen hebben jullie nog gedaan! Ben benieuwd hoe de jungletour was!
Lies snel weer opknappen he!!
Groetjes Renate