Jakob en Liesbeth in Thailand

Kanchaburi, Bangkok en Ayutthaya

Hallo allemaal!
Voor ons doen hebben we een tijdje niets laten horen, maar we hebben dan ook veel beleefd! Afgelopen donderdag hebben we weer fietsen gehuurd. We begonnen met fietsen, maar het was opvallend dat het weer de laatste dagen opeens een stuk warmer is, dus al snel besloten we dat we beter nog even konden wachten. Daarom zijn we eerst naar het JEATH-museum geweest. Dit is weer een museum over de 2e wereldoorlog, maar dit museum was een open-luchtmuseum. Het bestond uit 2 bamboehutten, waar destijds de gevangenen sliepen, en stond helemaal vol met foto's, krantenberichten en verhalen over de krijgsgevangenen in Thailand. Na dit museum gingen we weer fietsen. We waren eigenlijk van plan om te gaan fietsen naar de plek waar Jakob's vader vroeger werkte, maar dit bleek nog best ver weg te zijn. Daarnaast hadden we gehoord dat er een hele oude boom te vinden was als we de andere kant op gingen.

We hebben een heel stuk gefietst, met af en toe een pauze omdat de ketting van de fiets van Lies er een paar keer afging. Het bleek toch nog 15 km fietsen te zijn, best nog een stuk aan het eind van de middag. Net voor zonsondergang waren we eindelijk bij de boom aangekomen. Hij was heel erg groot, de stam van de boom was niet perse heel hoog of breed, maar vooral de takken staken heel breed uit. Dit is ook te zien op de foto. We zijn daarna maar weer gaan terugfietsen, maar het werd heel snel donker waardoor we het hele stuk in het donker moesten fietsen, zonder fietslamp. Dit bleek geen probleem te zijn. We waren intussen wel helemaal kapot, want we hebben toch zeker 40 km gefietst. Na het eten hebben we nog even gepoold en wilden we teruggaan naar het hotel. Toen we terugliepen werden we opeens aangehouden door een Thaise vrouw die zei dat ze haar verjaardag vierde. Ze was 39 geworden en de eigenaar van een bar. We mochten gratis BBQen. Het was er erg druk, bijna iedereen die er liep werd tegengehouden. We hebben gezellig gepraat met wat Nederlanders en Duitsers. Daarna zijn we maar naar bed gegaan.

De volgende dag zijn we rustig opgestaan, hebben we onze spullen ingepakt en zijn we met de bus naar Bangkok vertrokken. Het leuke was dat we van hotel tot hotel maar voor 110 baht per persoon hebben betaald, dat is dus 2,20 ofzoiets. Echt heel goedkoop, want we waren 5 uur bezig. We hadden uiteraard weer vertraging, en kwamen dus pas aan het begin van de avond aan bij het hotel (dezelfde als de vorige keer). Intussen waren sinds die ochtend Maarten (Jakob's broer) en zijn reisgenootje (Renate) in Bangkok aangekomen. Het was leuk om elkaar te ontmoeten en we zijn daarom lekker wat gaan eten met z'n allen. We hadden natuurlijk een hoop bij te praten. Daarna zijn we naar de bioscoop gegaan, een hele grote in het Siam Paragon. We zijn hier trouwens ook al eerder geweest. Deze keer gingen we naar The Curious Case of Benjamin Button, een hele bijzondere film. We zaten in een hele luxe zaal, dus dat beviel wel. Daarna hebben we nog een tijd gepraat en zijn we ergens 's nachts naar bed gegaan. De volgende dag gingen we naar de Chatuchakmarkt, een hele grote weekendmarkt in Bangkok. Maarten en Renate gingen intussen naar The Grand Palace, waar wij een maand terug al waren geweest. De markt was veelzijdig en indrukwekkend groot. We hebben hier, zonder dat we het doorhadden, heel lang rondgestruind. Daarna gingen we terug, want de jongens wilden graag naar Panthip plaza, een supergroot winkelcomplex, met alleen maar ICT-spullen. Buiten dit gebouw kwamen we een soort van Heineken-barretje op straat tegen, waar we een biertje zijn gaan drinken. Daarna gingen we eten en Jakob en ik gingen daarna naar bed.

De volgende dag zijn we weer naar dezelfde kerk gegaan waar we eerder ook al waren. We werden enthousiast begroet en ze wisten nog wie we waren. Het was weer gezellig, alhoewel we niet lang zijn blijven hangen. Daarna zijn we met zijn vieren naar Siam Ocean World gegaan, een groot soort van zeeaquarium, met heel veel vissen en andere dieren. Ook was er veel informatie te vinden over de onderzeewereld. We hebben hele grote krabben, hele gekke vissen, schildpadden, haaien en nog veel meer gezien. We hebben zelfs een Boa Constructor geaaid! Er waren indrukwekkende dieren te zien. Daarna zijn we naar het Lumphinipark geweest, een groot park in Bangkok. We hebben hier heerlijk rondgewandeld, gegeten en daarna zijn we gaan waterfietsen over het meer. Tijdens het waterfietsen zagen we opeens hele grote hagedissen, best een eng idee dat die gewoon in dat meertje zwommen. Het was heerlijk om even de drukte van Bangkok te ontvluchten op een mooie warme dag. Aan het eind van de middag hebben we de TukTuk gepakt om terug te gaan naar het hotel. Renate en Lies gingen daarna nog even shoppen in het MBK, een groot shoppingcenter, en Maarten en Jakob gingen uitzoeken hoe we de volgende dag moesten gaan reizen.

Daarna hadden we afgesproken bij een pizzeria, best wel eens lekker, tussen al dat Thaise eten. Na het eten hebben we gezellig spelletjes gespeeld met een Mehkong-colaatje erbij.

Daarna was het bedtijd, want we moesten vanmorgen weer op tijd uit bed. Het grappige is dat ons plan een paar keer is gewijzigd. Eerst was het plan om vandaag, maandag dus, naar Surin te gaan, want daar zouden Gieneke en Marieke (Jakob's moeder en zus) heengaan, voor hun inkoopreis. Ze hebben alleen laten weten dat ze er vandaag nog niet konden zijn, dus hadden we bedacht dat we dan maar naar het eiland Ko Chang zouden gaan, om zo een paar dagen later alsnog naar Surin te gaan. 's Avonds laat bedachten we nog dat het toch niet zo handig was, omdat het wel erg om was. Toen hebben we bedacht dat we vandaag naar Ayutthaya zouden gaan, dit was heel lang de hoofdstad van Thailand, of eigenlijk natuurlijk van Siam. Na Ayutthaya willen we dan doorgaan naar Khorat, een grote stad tussen Ayutthaya en Surin in. We hopen dan woensdag of donderdag naar Surin te gaan.

We hebben daarom dus vanmorgen de trein genomen naar Ayutthaya, ongeveer 1,5 uur reizen. We hebben daar gelijk geluncht en een fiets gehuurd, om zo een paar oude tempels te bekijken, tegenwoordig staan er vooral nog ruines. Het zijn voornamelijk tempels in de Khmer-stijl en ze zijn bijna allemaal afgebrand door de oorlog met Birma. De kooplieden van vroeger vonden Ayutthaya de mooiste stad van de wereld, als je nu rondkijkt moet het destijds inderdaad behoorlijk indrukwekkend zijn geweest. Dat was onze dag weer, we gaan morgen nog even rond Ayutthaya en dan door naar Khorat.

Tot de volgende keer!

Groetjes, Jakob en Lies

Aly (ook wel tante)

Nou snap ik dat liedje van de koning van Siam helemaal niet meer...ik dacht dat die het zo koud had dat ie z'n kop in de kachel douwde...ken je dat liedje???Have fun

Tante Geke

Voor het eerst jullie reisverslag gelezen. Wat leuk dat
jullie zoveel beleven. En heel gezellig om zoveel fam-leden te ontmoeten. In mijn e-mailberichten treden veel fouten op dus komen steeds de zelfde berichten weer te voorschijn. Dus hefft het geen zin om een e-mail te sturen. Dag hoor.