Jakob en Liesbeth in Thailand

2 leuke dagen in Kanchanaburi

Hallo allemaal!

Het gaat hier nog steeds goed allemaal. Jakob is alleen nog een beetje verkouden, maar verder is hij weer helemaal beter! We hebben gister veel leuke dingen gedaan! We zijn begonnen met het huren van een fiets.

Op de fiets gingen we naar een museum over de 2e wereldoorlog. We denken dat het het JEATH-museum was (JEATH staat voor Japan, England, Australia, Thailand, Holland). Er waren allemaal opgegraven en gevonden dingen te zien van de oorlog. Voornamelijk de spullen van de Japanners. Er lagen zelfs helmen die volgens de tekst van Mussolini en andere belangrijke oorlogsfiguren waren. Wij geloofden dit alleen niet helemaal. Er was veel te vinden, wapens, typmachines, vervoersmiddelen en veel meer. Een ander deel van het museum was een postzegelverzameling, verder nog een Thais geschiedenis-gedeelte, een goud- en stenenverzameling en nog veel meer. Het was best interessant, maar een beetje op een Thaise 'vage' manier.
Vervolgens fietsten we door naar 'The Bridge over the River Kwai'. Je kon over deze brug heenlopen en dit hebben we dan ook gedaan. Het was heel toeristisch en eigenlijk niet echt interessant, omdat het een normale brug is. Toch is het idee van het verhaal erachter wel speciaal. Meer informatie hierover is te vinden op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Birmaspoorlijn

Daarna zijn we een stuk door de stad gaan fietsen en zagen we een bordje staan naar de andere oorlogsbegraafplaats van Kanchanaburi. Deze is een stuk kleiner. We zijn er heen gefietst, hebben er rondgekeken en hadden intussen te horen gekregen dat er ook nog ergens een grot te zien was, een paar kilometer verderop. We zijn hier toen heengefietst, wat best zwaar is omdat we een berg op moesten met onze brakke fietsjes.
Het was gelukkig de moeite waard, want daar aangekomen bleek er een tempel in de grot te zitten. De grot heette: Kaopoon Cave Temple, Kaopoon betekent kalksteenbergen. De grot was helemaal natuurlijk ontstaan en bestond uit 9 verschillende 'kamertjes'. Elke kamer had een eigen naam, best originele ook. Er was een kamer die was vernoemd naar de boomwortel die door het plafond heen kwam. Zo had elke kamer zijn eigen eigenschappen en naam. Er stonden natuurlijk Boeddhabeelden in en er stonden ook wat Hindoestaanse beelden. Het was soms even wat klauteren en moeilijk lopen door de grot, maar dit maakt het natuurlijk wat avontuurlijker!

Na het bezoek aan de grot zijn we teruggefietst en hebben onze we fietsen ingeleverd. Het huren van een fiets kostte maar 80 cent, best handig. We hebben bij een leuk restaurantje gegeten en nog wat gepoold, want dat kan vaak gratis voor klanten. Daarna zijn we teruggegaan naar ons hotel.

Vandaag zijn we, ondanks de verschillende, dure, tourmogelijkheden, eigenwijs met de lokale bus gegaan, namelijk naar het Safaripark, ongeveer 35 km van Kanchanaburi af. Dit ging hartstikke goed en we werden voor de ingang afgezet. Er zijn hier namelijk niet echt bushaltes, je geeft gewoon aan waar je er in of er uit wil en dan komt het goed.

Bij het safaripark begon het al goed. Er lagen daar wat 'losse' tijgers, waarmee je op de foto kon. Dit hebben we niet gedaan, want we waren benieuwd naar de safaritocht. We gingen met z'n tweeen met verder alleen de buschauffeur door het park heenrijden. Het begon met heel veel herten. Ze kwamen op je af en wilden eten, maar je moest weer betalen om ze eten te geven, dus dat deden we maar niet, aangezien ze sowieso naar ons toekwamen. Daarna reden we verder naar twee zwarte beren, maar deze lagen te slapen in een open grotje, dus je kon ze alleen van een afstandje zien. Daarna gingen we naar een gebied waar een paar mooie tijgers lagen. Best gek, want ze keken je aan en ze konden in principe bij ons komen. We hadden de ramen namelijkwijd open. De volgende stap was een gebied waar 2 leeuwen lagen. Daarna kwamen we weer een hoop hertjes (verschillende soorten) tegen. Wel gek dat ze meteen op je af komen rennen. Het volgende veld was het leukst, hier liepen namelijk flamingo's, zebra's, giraffen, struisvogels, lama's en kamelen. We hebben eigenlijk alleen maar op de flamingo's, zebra's en giraffen gelet, want de laatste twee kwamen gelijk op ons afgerend. Lies was even rustig aan het filmen, toen er plotseling allemaal giraffen hun kop naar binnen staken. Best een grappig gezicht! We hebben ze ook geaaid en natuurlijk veel foto's gemaakt. De zebra kwam ook nog even bij ons kijken.

Na dit tochtje werden we afgezet bij een ander gedeelte van het park, waar onder andere wat shows te zien waren. Vandaag waren alleen een krokodillen- en een olifantenshow te zien. De krokodillenshow was best raar, want die man die de show deed nam best veel risico's. Op een gegeven moment had hij zijn hoofd in de mond van de krokodil en hield hem daar een paar minuten. Aan het eind deed de krokodil zijn mond dicht en de man was er net op tijd uit. Dit hoorde natuurlijk bij de show, maar toch was het best een groot risico. We mochten aan het eind ook op de foto met een krokodil. Het resultaat is te zien bij de foto's.

Daarna gingen we naar een olifantenshow. De olifanten deden wat kunstjes, op 2 benen lopen, over staalkabels lopen en over een evenwichtsbalk lopen. Verder deden ze allerlei houdingen en bedankten ze het publiek na elk kunstje. Aan het eind mocht je op 2 slurfen tussen 2 olifanten in zitten. Hier hebben we natuurlijk foto's van gemaakt, deze zijn ook te zien bij onze foto's.

Naast dit gedeelte was er nog een soort van dierentuingedeelte, met een vlindertuin, allerlei gekke rondzwaaiende apen, panters, papegaaien, een stekelvarken, een roofvogel, konijnen en schildpadden. De konijnen waren wel grappig, want ze kwamen meteen met de hele groep op je af, omdat ze graag eten wilden.

Aan het eindgingen we gewoon weer langs de wegstaan en na een half uurtje wachten kwam er een bus aan. We hielden hem aan, en toen bleek het dat dezelfde conducteur (alleen dan van een bus) als van de heenreis in die bus zat. Ze begroette ons met een grote glimlach. Ze leek blij ons te zien. Het valt op dat als je een lokale bus neemt of langs de wegstaat, iedere Thai op je reageert door te zwaaien en te toeteren. Best leuk!

Dit was het weer voor vandaag! Vrijdag gaan we naar Bangkok, want daar komt Maarten (dat is Jakob's broer) met een reisgenootje aan. We gaan dan met z'n vieren maandag naar Surin toe, waar Gieneke en Marieke (Jakob's moeder en zus) bezig zijn met hun inkoopreis. Erg gezellig dus!

Groetjes,

Jakob en Liesbeth

Corry

Grappig hoor, ik heb net gekrabbeld of er wilde dieren zijn daar.
Ik had natuurlijk eerst dit reisverhaal moeten lezen.
Gelukkig gaat het goed met jullie en zijn jullie vlgs. dit verhaal erg ondernemend om zelf je activiteiten te bepalen.
Voor jullie beiden nog een hele fijne tijd en een dikke kus van ons hier uit het kikkerland Holland.

Jacolien

Hee Jacob en Lies
Kwam jullie site tegen! Wat een leuke verhalen. Geniet ervan. Hele fijne reis nog gewenst verder!

Groetjes Jacolien