Jakob en Liesbeth in Thailand

Onze laatste weken: Pattaya, Ko Samet en Bangkok

Hallo allemaal!

De avond van onze vorige blog, hebben we een tijdje gezocht naar een restaurant dat nog open was, omdat het al best laat was. Daarna zijn we naar bed gegaan. De volgende ochtend zijn we, na te hebben uitgecheckt, naar het centrum van Pattaya gegaan, omdat we dit nog even wilden zien. We hebben daar lekker ontbeten en zijn toen naar het strand gegaan. Aangezien we onze zwemspullen al hadden ingepakt, hebben we gewoon even lekker gezeten en wat gegeten. We hebben ook direct vervoer geregeld naar Ko Samet. 's Middags om half 4 werden we opgepikt bij ons hotel en zijn we naar Ban Phe gescheurd, waar de boot gaat naar Ko Samet. Ko Samet is een klein, maar toeristisch eilandje. Het ligt vlakbij Bangkok, dus veel Thai uit Bangkok komen daar om vakantie te vieren. We zaten in een gammel bootje en het duurde maar 40 minuten. Daar aangekomen probeerden we een 'goedkoop' hotel te vinden. Dat bleek niet echt mogelijk te zijn. De prijzen lagen minimaal rond de 800 baht, terwijl we meestal tussen de 250 en 350 betalen. Op een gegeven moment vonden we een hutje met een ventilator voor 600 baht. Daar binnengekomen bleek het helemaal vol te zitten met muggen en er was ook geen klamboe. We zagen dit niet echt zitten, ook omdat Ko Samet een van de weinige plekken is waar wat meer malariamuggen voorkomen. We zijn dus meteen verhuisd naar een airco-hut van 800 baht. Dit was op zich best een redelijke plek, behalve dan dat het bed erg hard was en er een koude douche was. Het lag mooi aan het strand. 's Avonds zijn we naar een gezellig en leuk verlicht restaurant geweest. Ze hadden eten uit allerlei soorten landen en de kwaliteit ervan was erg hoog. Het was een bekend restaurant. We hebben hier dan ook meerdere keren gegeten. De volgende dag zijn we natuurlijk meteen aan het strand gaan liggen. Het water was heerlijk warm en ook best wel helder. Aan het eind van de middag zijn we nog even door het 'stadje' gaan lopen en kwamen we twee leuke hotels tegen. We wilden de volgende dag naar een ander hotel verhuizen, maar het leek ons leuker om bij een ander strand te gaan zitten.

De volgende dag zijn we dus uitgecheckt en gingen we een stuk wandelen, omdat we het eiland wilden verkennen en we een hotel wilden zoeken. Het bleek alleen erg warm te zijn, dus na een flink stuk lopen besloten we om een songthaew (dat is een soort bustaxi) te nemen naar een ander strand. Het bleek dat de hotels daar duurder waren en dat het strand minder mooi was. Daarom besloten we weer terug te gaan en toch een hotel in het 'stadje' te nemen.Dit hotel was dezelfde prijs, maar heel wat luxer, inclusief tv, dvd-speler, koelkast en natuurlijk een hete douche en zelfs inclusief ontbijt en gratis koffie/thee/warme chocolademelk (Ovaltine). Dit hotel lag ook erg dichtbij het strand, maar dan zelfs bij het belangrijkste strand! Hier zijn we dus heen verhuisd voor de rest van de nachten. 's Middags zijn we natuurlijk wel weer aan het strand gaan liggen, want het was best warm en we gaan bijna weer naar Nederland, dus moeten we er natuurlijk nog een beetje van genieten. 's Avonds gingen we naar een barretje, waar een van de barmannen jarig was. Het was wel grappig, want we gingen met z'n allen voor hem zingen en iedereen kreeg een gratis drankje. Ook moest hij kaarsjes uitblazen.

De volgende dag gingen we weer naar het strand, maar nu echt de hele dag. Er waren hele hoge golven, dus dat was wel leuk. Ook het weer zat ons mee, want 's morgens had het geonweerd, waardoor het een klein beetje was afgekoeld. Het was nu een ideale temperatuur. Aan het eind van de middag hebben we een 4-eilandentoer geboekt. 's Avonds hebben we nog wat gegeten en wat gedronken.
De volgende dag om 11 uur 's morgens klommen we in onze speedboat en vertrokken naar het eerste eiland. We stopten eerst even bij een mooie plek voor foto's. Daarna gingen we naar het strand toe en hier konden we even relaxen, snorkelen en kregen we ook een lunch. Na 2 uur vertrokken we weer naar een andere plek om te snorkelen. Daarna gingen we naar Ko Khudi, waar we weer even op het strand konden zitten en konden rondkijken. Dit was een klein eilandje, maar was wel bewoond. Aan het eind van de trip gingen we nog naar een 'fishfarm'. Hier werden schildpadden, haaien en vissen gekweekt en je kon ze hier heel mooi bekijken.
Daarna gingen we terug naar ons strand en zijn we daar nog even op het strand gaan liggen.

De volgende dag zijn we na ons ontbijt eerst nog een tijdje blijven zitten bij ons hotel, omdat het heel warm was buiten en we erg lekker zaten. We hebben lekker een boekje gelezen en besloten daarna om naar het strand te gaan. Helaas waren de golven nu minder hard dan de vorige keer, maar even goed bleef het leuk om er in te springen. Aan het eind van de middag wilden we eigenlijk nog gaan wandelen, maar Jakob voelde zich opeens niet lekker. Daarom zijn we nog even bij ons hotel gaan zitten en hebben we daarna wat gegeten, althans, Lies heeft wat gegeten. Daarna zijn we weer naar ons hotel gegaan, want we hadden, net als 2 andere avonden trouwens, een dvd gehuurd. We hebben de film gekeken en zijn toen gaan slapen.

De volgende ochtend hebben we onze spullen ingepakt en na het ontbijt zijn we naar de pier gelopen. We hadden veel geluk, want er stond net een boot klaar om te vertrekken. Aan de overkant, in het plaatsje Ban Phe, hebben we een ticket gekocht voor de bus naar Bangkok. Dit is namelijk onze laatste stop voordat we weer naar Nederland vertrekken! Na een bustrip van 3 uur kwamen we aan bij het oostelijke busstation van Bangkok. Vanaf daar ging de Skytrain naar ons hotel. We logeren maar weer in hetzelfde hotel als de vorige 2 keer, omdat die ons erg goed bevalt. Bij ons hotel aangekomen, hebben we onze spullen gedumpt en hebben we de TukTuk genomen naar Khao San Road. Dit is de backpackers/toeristenbuurt van Bangkok. Alles is hier goedkoop en erg Westers. We waren wel benieuwd naar dit gedeelte, omdat we er veel over hebben gehoord. We hebben hier op de markt wat eten gehaald, nog niet zoveel, want Jakob had nog steeds een beetje last van zijn darmen. Daarna hebben we nog St. Patricks Day gevierd in een Irish Pub. Geen idee wat men dan viert, maar het was wel gezellig. Er hingen overal groene ballonnen en mensen hadden groene t-shirts aan. Ook stond er Ierse volksmuziek aan, die over de hele straat te horen was. We gingen daarna op tijd naar bed, want we moesten vanmorgen vroeg op.

Vanochtend om 6 uur ging de wekker. We moesten om 7 uur in Chinatown zijn, voor de 'beroemde' fietstocht van Co van Kessel. Co van Kessel is een Nederlander die 4 jaar geleden is begonnen met een bedrijf die toeristen door Bangkok leidt. Er komen bijna alleen maar Nederlanders op af, wat wel grappig is, omdat je opeens met een groep Nederlanders door Bangkok aan het fietsen bent. Ook de gids, een Thai, had al veel Nederlandse woorden geleerd. De fietstocht begon in Chinatown, door hele smalle straatjes en markten heen. Daarna vertrokken we met een pond naar de overkant van de Chao Praya-rivier. Aan de andere kant fietsten we naar een andere plek, weer langs hele smalle paadjes, vanaf waar we met z'n allen in een longtailboot gingen. Ook onze fietsen gingen mee. We maakten vervolgens een boottochtje langs een soort van Venetië in Bangkok. Af en toe kwamen we een wilde hagedis tegen, van rond de 2 meter (incl. staart) tegen. Best bijzonder om te zien! Na de boottocht namen we de fiets weer en fietsten we langs Pandan-rijstvelden, citroenplanten, chiliplanten en nog veel meer. De weggetjes waren heel leuk om over te fietsen. Soms was het ook best spannend.

Daarna stopten we bij een restaurantje waar we een lekkere lunch kregen. Daarna zijn we weer teruggefietst naar een pier. Bij de pier hebben we nog de vissen eten gegeven, waardoor ze allemaal omhoog kwamen en je ze zag vechten om een stukje brood. Daarna klommen we weer in een longtailboot en werden we afgezet bij de overkant van de rivier. Daar aangekomen fietsten we weer door een stukje Chinatown en kwamen we weer aan bij het beginpunt. De tocht gaf een leuke indruk van hoe Bangkok ook kan zijn, zonder drukte en toeristen. Iets wat erg moeilijk te vinden is in deze grote stad met 16 miljoen inwoners.

Dit is waarschijnlijk onze laatste blog vanuit Thailand, want we vertrekken komende vrijdagavond (5 voor 12 's nachts) weer naar Nederland

Frown
. We zullen dan om 5 voor half 10, Nederlandse tijd, op zaterdagochtend weer aankomen op Schiphol.

Dit was het dan weer!

Groetjes vanuit Thailand!

Karin

Geniet nog even van de laatste daagjes daar!

Annelies

Geniet er nog van, kijk nog wat lekkere kookkunsten af, wij komen graag proeven enne, neem wat kruidnagelthee mee naar huis!

hoi lies en jacob,
we hebben genoten van jullie belevenissen en mooie foto's.

of we er zelf bij waren

willemijnke

en nu nog een hele goede reis naar huis natuurlijk.
groeten van ons allemaal
en tot ziens in nederland.
liefs

Pauline

Jullie dachten vast dat er geen eind aan kon komen, fantastisch om later op terug te kijken! Jammer dat het eind in zicht is, maar we vinden het natuurlijk wel leuk dat jullie weer terugkomen, tot zaterdag!

Corry

Het was geweldig om al jullie belevenissen te volgen.
Goede reis terug naar Holland.
WELKOM THUIS.
xxxxxx van ons.

verheyen theo

ik zou naar thailand willen gaan , van december 2009 tot februarie 2010. ik ben gepensioneer en doen het vooral voor de warmte en gezondheid (hou niet van winter priodes. daarvoor heb ik een visum nodig , wat en hoe moet ik dat regelen ? bedankt ,voor het lezen en mischien een tegen berichtje

Liesbeth

Je kan het visum regelen bij de ambassade van Thailand in Den Haag. Je kan daar gewoon langsgaan, met de benodigde papieren (paspoort, vliegticket, pasfoto's en 25 euro (ongeveer)). Succes ermee!

Lucas

Hoi, in welk hotel in het 'stadje' hebben jullie geslapen op Ko Samet? Ik ga over 3wk ook naar Ko Samet en ben nog op zoek naar een betaalbaar hotel. Mijn email is lucas5vos@hotmail.com

Bedankt!